همانطور که در مطالب قبل گفتیم اگزست فن تهویه از لحاظ نوع پره به دودسته تقسیم میشوند .

1-اگزاست فن تهویه اکسیال

2-اگزاست فن تهویه سانتریفیوژ

دراین مقاله مطالبی در ارتباط با اگزاست فن تهویه اکسیال و مشخصات  فنی این نوع اگزاست فن میپردازیم.

اگزاست فن

اگزاست فن تهویه محوری یا اگزاست فن تهویه اکسیال به فن هایی گفته می شود که جریان خروجی هوا یا گاز در راستای محورگردش اگزاست فن می باشد ، از این اگزاست فن تهویه معمولا برای کاربری های تک جهته همانند ورود و خروج هوا یا گاز از یک محیط به محیط دیگر وجهت جابجای حجم بالای هوا زمانی که فشار استاتیکی کمتر ی وجود داشته باشد استفاده میگردد. این اگزاست فن تهویه عموما به دلیل فشار استاتیک پایین در مکانهایی که آلودگی بالا میباشدکاربرد ندارد و در سیستم ها هوادهی با مسیر ها یا کانال ها طولانی به هیچ وجه توصیه نمی شود ، وپیشنهاد میگردد درچنین مواردی از اگزاست فن تهویه سانتریفیوژ استفاده گردد.

کاربردهای اگزاست فن تهویه اکسیال :

اگزاست فن تهویه اکسیال در سطح وسیعی در کندانسورها ، اواپراتورها وخشک کن  مورداستفاده قرار میگیرددرضمن از این اگزاست فن تهویه می توان برای خنک سازی محیط های مختلف از جمله کارگاههای تولیدی ، پرورش طیور، گلخانه ها و صنایع کشاورزی استفاده نمود ، البته اگزاست فن تهویه محوری کاربردهای دیگری نیز دارد که میتوان به مواردی همچون برج خنک کننده ، تونل های باد، صنایع کشتی سازی و... اشاره کرد. از ویژگی های مهم اگزاست فن تهویه می توان به کارایی بالا ، هزینه کم تامین ونگهداری ، وزن کم ، نصب آسان وعمر نسبتا بالای این اگزاست فن تهویه اشاره کرد.

اجزایی تشکیل دهنده  اگزاست فن تهویه اکسیال :

1-هاب :  قسمتی از اگزاست فن تهویه میباشد که از یک سو به شفت انتقال قدرت متصل به الکتروموتور،متصل می گردد و از سو ی دیگرپره ها فن در این بخش ثابت می شوند .

2-پره :  قسمتی از اگزاست فن تهویه که وظیفه جریان دادن هوا را بر عهده  دارد و معمولا این تیغه ها با مقطع ایرودینامیکی ایروفویل تولید می شوند .

3-الکتروموتور : قسمتی از اگزاست فن تهویه که وظیفه انتقال قدرت وبه حرکت درآورن پره هار به عهده دارد.

انتقال قدرت در اگزاست فن تهویه به دوصورت کوبل مستقیم وپولی تسمه میباشد.

4-توری یا سبد محافظ : قسمتی از اگزاست فن تهویه اکسیال ، که جهت محافظت از پره ها و جلوگیری از ورود اجسام بزرگ به دهنه ورودی وخروجی اگزاست فن میباشد.

5-قاب : بدنه اصلی اگزاست فن تهویه میباشد که قطعات دیگر برروی آن سوار میشوند واز طریق آن اگزاست فن تهویه را میتوان در محل مورد نظر نصب کرد.

 

ویژگی های اگزاست فن تهویه اکسیال :

1-کلاس عایق حرارتی موتوراگزاست فن  تهویه محوری ازنوع F ,B میباشد وکلاس حفاظتی آن IP54 ,IP55 میباشد.

2- حرارت محیطی اگزاست فن  تهویه محوری از 30درجه سانتیگراد تا60درجه سانتیگراد میباشد.

3-اگزاست فن  تهویه محوری توانایی جابجایی هوا در جهت محور موتور رادارا میباشد.

4-درمواقعی که فشار استاتیک خیلی کم باشد بهترین انتخاب جهت تخلیه هوا اگزاست فن تهویه محوری میباشد.

5-جهت صدای کمتر ومصرف پایین تر برق از موتور های بادور 1400و900دراگزاست فن تهویه محوری استفاده میگردد

6-اگزاست فن تهویه محوری در دودسته اگزاست فن تهویه صنعتی و اگزاست فن تهویه خانگی تقسیم میشوند، قطعات اگزاست فن تهویه صنعتی از ورق فولاد وآلومینیم درست میشود ودر کارخانه ها وکارگاههای بزرگ کاربرد دارد.

میزان تخلیه هوا در اگزاست فن تهویه اکسیال 

دور موتوراگزاست فن

شکل پروانه و زاویه پره

قطر پروانه اگزاست فن

تعداد پره ها  اگزاست فن

دوشنبه 3 تیر 1398
بؤلوملر :